Jag försöker, men jag förlorar varje gång

Att vara sjuk är ett ensamt liv

bland folk med andra förutsättningar

...

Idag:

...

Seminarie;

samtal mellan fyra-sex ögon fungerar

men så fort det blir fler tappar jag fullständigt fokus

Då blir det suddigt och jag har ingen aning om vad som sägs

och det gäller oavsett vad samtalet handlar om

...

I pausen;

Samtalen kretsar kring träning

och det planeras för dans och zumba och allt vad det är

men ingen frågar mig, för alla vet,

att jag ändå inte kan, fastän jag så gärna skulle vilja

...

Vägen ut;

För att ta sig ut måste man gå ner för trappor

och alla rinner ner som ingenting

medan jag alltid hamnar efter

för att det gör ont

...

På gårdsplanen;

Eftersom jag kommit efter missar jag planerna

men får förfrågan om jag vill följa med ner på stan

de ska käka, gå i affärer, plugga lite

och jag vill, åh, vad jag vill vara med

men tvingas ändå säga nej och gå ensam åt andra hållet

...

På vägen hem;

Då kommer sorgen krypande

över att kroppen inte orkar idag

över att man blir så ensam

och över att det är så svårt att lära känna nya människor

på en grund där man inte orkar och inte kan

...

Hemma;

Istället har jag fått ägna eftermiddagen

åt att sitta i ett mörkt badrum och i skenet från stearinljusen

läsa dagens post som bestod av läkarutlåtanden/nya diagnoser

...

Och i ensamheten skrika mot kaklet:

"Varför måste jag leva så här?!"

...

För det är tungt

tungt att tvingas säga nej till sådant man vill

tungt att vara i smärtan dag efter dag

tungt att ha levt 20 år av sitt liv,

och känna att man inte vill ha 20 år till

...

Tungt att behöva acceptera

smärta och ångest som en del av livet

som något jag alltid kommer få leva med

...

Tungt att vara omringad av människor

men alltid känna sig ensam

...

Och det finns så många små obetydliga vardagshändelser

som tillsammans skapar ett stort utanförskap

...

…Men jag skriver inte det här för medlidande

för att få någon "tyck-synd-om-mig-effekt"

Inte heller missunnar jag mina vänner träning, stadsbesök osv.

Och jag menar inte att DE försöker få mig att känna mig utanför

...

Jag menar bara att det är så det blir

när man har olika förutsättningar

...

Och att man i smärtan, ångesten, tröttheten

alltid är så ensam och utanför

när man rör sig i kretsar där man inte riktigt fungerar

och där det "förväntas" mer av en än man klarar av

...

Och att det är så lätt att bli ensam

när man inte mår bra

...

...

"Jag försöker, men jag förlorar varje gång

antingen lämnar dom mig eller så lämnar jag dom.

Jag skulle förstå om du ändrade dig och vände om"

(Melissa Horn)


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Usch! Du skulle inte behöva ha det så där! Ingen skulle behöva vara sjuk när man är så ung. Det är helt enkelt förbaskat orättvist. Åh, vad jag hatar sjukdomar!



Skulle verkligen vilja skriva någon plattityd om att det blir bättre... men det kan jag ju inte lova. Man får helt enkelt ta en dag i taget och försöka samla på de positiva stunderna... och ta sig igenom de svåra.



Hoppas verkligen att sjukvården gör vad de kan för dig! Så långt som vi har kommit med all vetenskap, så borde man ju kunna fixa en tjugoårings kropp och själ!!

2011-09-29 @ 21:17:38
URL: http://kajsalilja.blogg.se/
Postat av: linnéa

Vad fint du skriver. Men hemskt, om du förstår hur jag menar... Tack för din kommentar. Jag håller ju med dig i allt du skriver, och jag tycker du är så jävla grym som lyckats så bra!!! Men sen blir det alltid att man går till sig själv och sina egna känslor, "alla andra kan - men inte jag". Så jävla ologiska tankar men som ändå återkommer gång på gång. Egentligen, varför skulle jag inte kunna klara tentan? Jag vet ju att det sitter i huvudet. I självkänslan. Hur skaffar man sig en sådan?

2011-10-02 @ 22:32:00
URL: http://flyfranallt.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag tycker verkligen synd om dig även om det inte är det du vill ha. Men jag känner igen den där känslan av att vara utanför. Den kan man få i vilken ålder man än är i då kroppen inte vill p.g.a. värk trots att jag vill.

Jag har en dotter som också har sin vardag begränsad eftersom hennes kropp inte vill. Hon får värk men värst är det med hennes astma som dyker upp bara hon anstränger sig.

Att må psykiskt dåligt är ändå det jobbigaste då man sällan vet varför man mår så dåligt.

Jag håller med föregående skribent att det borde väl finnas hjälp att få då vetenskapen ändå har kommit så pass långt.

Jag beundrar dig för du är en riktig kämpe!

Kram.

2011-10-02 @ 22:34:00
URL: http://ninni1960.wordpress.com
Postat av: mimmi

den nya bloggen: thewastelandthatisme.blogg.se

2011-10-02 @ 23:39:26
URL: http://neolith.webblogg.se/
Postat av: louisebiszczak♦

Hejsan vad ska du hitta på en fredags kväll som denna? :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0