Jag funderar på allt och ingenting

Det är mörkt och kallt i höstnatten
och om en timme är klockan lika mycket som den är nu
Kl. 03.00 ställs klockan tillbaka en timme
...
Jag ligger vaken och funderar
men ingenting får någon tydlig form
tankar, som glassplitter, ligger utspridda
och hur jag än försöker kan jag inte göra bilden hel
...
Mitt träd har tappat alla sina glittrande bollar
för jag sparkar ner dem i sömnen
och kan inte förmå mig att hänga tillbaka dem
De fanns för att påminna om att ångesten går att besegra
men jag tvivlar på det...
...
Kan man någonsin bli fri de där vassa klorna
som borrar sig in i huden och tvingar en att stirra natten i ögonen?
Den där tunga, kvävande känslan av meningslöshet
och att allt är förlorat redan innan det börjat?
...
Suck, nattens vilda små evigheter gör mig illa
jag borde sova nu, borde sovit för länge sen
men smärtan i handlederna och knäna håller mig vaken
och tankarna snurrar runtruntruntruntrunt utan slut
...
Och även om jag kommer att hänga tillbaka bollarna
för att jag vill ha kvar påminnelsen att kämpa vidare
undrar jag ibland varför jag bemödar mig med att försöka
Just här, just nu, verkar det inte finnas någon mening...
...
Och jag funderar
på utbildning, på högskola/universitet, på folkhögskola,
på jobb, på pengar, på framtid, på landskap, på lägenhet,
på torp/gård/stuga, på hund, på katt, på kyrka, på medicin,
på behandling, på människor, på vatten, på sömn, på vitaminer,
på collagen, på silkesvantar, på mat, på tidningspappersnaglar,
på att torka sig runt munnen, på naglarna mot fingertopparna,
på Karlavagnen, på himlen, på timmer, på röda hus med vita knutar,
på leonberger, på smutsigt hår, på bad, på snö, på sjukhus, på frukt,
på insomning, på ljudböcker, på tuggummi, på tentaplugg, på läsning
på Egypten, på huvudvärk, på psykiatrisk gruppbehandling, på tro,
på sjukgymnastik, på julen, på läger, på böcker, på livsverkstan,
på giraffer, på honung, på kärlek, på ångest, på värkande fingrar,
på te, på badkläder, på förtäckta speglar, på plåster, på höstfärger,
på böjda knän, på tanten på barnkliniken, på LPT, på diagnoser, på stenar,
på chips, på fläderblomssaft, på balkonger, på motorvägen, på flingor,
på kläder som gör ont mot huden, på personlighet, på socialpsykologi,
på barndomen, på gosedjur, på smärta, på Peter, på sjukvårdssystemet,
på hjärtat, på värken, på smärtan, på livet, på utanförskap, på främlingsskap,
på mening, på Gud, på barnslighet, på frustration, på kryckor, på tavlor,
på bananer, på obesvarade frågor, på CSN, på sjukskrivning, på lov,
på photoshop, på Herr Ångest, på söndertrasade lakan, på mardrömmar,
på allt och ingenting, men framför allt på meningen med livet,
på vem jag är, och på vad jag ska/borde/vill prioritera...
...
Glassplitter,
osammanhängande tankar som flyger genom natten
vilda små evigheter, lämnar ingen ro
och tusentals frågor som inte har några svar
som knappt ens har en formulering
men ändå rusar förbi och lämnar avtryck i mitt huvud
...
Och beslut som måste tas,
förr eller senare...
...
Nu är klockan 02.59
...och nu är klockan 02.00
börjar om från början på detta ältande
under en extra timme av nattens mörker
...
Snurr snurr snurr snurr snurr snurr snurr
Inte ens att räkna minuterna på klockan
kan rädda mig i natt
...
...
Men jag hänger varsamt tillbaka bollarna i trädet
röda, gröna, gula, blå, vita, rosa, lila,
...
Och nu sätter jag på en ljudbok
och ska försöka somna till den förfärliga rösten:
"syreejjnorrna heengde i tooonga klaausar..."
GODNATT
...

Kommentarer
Postat av: Eva

Dina ord är vackra och jag är så stolt att dina bollar kom upp i trädet igen. Ibland måste trädet fälla sina löv för att orka växa på nytt. Det behöver få vila lite och få nya blad och det är ju det som gör att du får ny syre. En steg i taget och försök att släppa tanken på allt som borde tänkas på, njut av varje boll du fick upp igen och tänk vad stark du och tänk på ditt eget träd i huvudet det behöver också nya blad. Du har utmanat dig själv i så mycket och tänk vad mycket som hänt den senaste tiden och njut av framgågnen uderbara Girafflicka. Igår på återträffen fic en stor gåva. En av de personer som var där kom fram ocdh la armen om mig oc sa Hej Eva, vet du om att du är min idol och att ag har tänkt på dig genom åren och jag ville bara säga Tack till dig.



Vad svarar man på det när man inte känner igen personen ifråga kunde inte annat än säga TAck och att det rörde mig väldigt mycket. Oj jag fick tillbaks mina ord igen. Du får hela berättelsen sen Min vän Girafflickan. KRAM EVA

2011-10-30 @ 21:48:08
Postat av: Ninni

Oj vad det surrar tankar i ditt huvud på natten. Skönt att du tog dig igenom och hängde upp bollarna igen. Jag hoppas att ljudboken kunde få dig att somna så småningom och att du får somna tidigare nu inatt.

Kram. ♥

2011-10-31 @ 00:03:03
URL: http://ninni1960.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0