Dolt nummer

Jag fick ett samtal idag från dolt nummer
men jag satt på föreläsning och kunde inte ta det

Dolt nummer,
men jag vet ändå alltid vad det handlar om
för det hade lika gärna kunnat stå "sjukhus" på displayen

Och då vill man blunda och stänga ute allt ljud
slänga telefonen i golvet eller gömma den under en kudde
då vill man inte svara, man vill inte veta
och man försöker förtränga att de där "dolt-nummer-samtalen" aldrig tar slut

Jag vill vara fri istället

kunna strunta i sjukhus, läkare, psykologer, sjuksköterskor och allt vad det heter
kunna låta bli att svara på alla samtal från dolt nummer
och vägra ringa tillbaka när jag hör deras klämkäcka röster på telefonsvararen
men det kan jag inte

För hur gärna jag än skulle vilja strunta i allt
måste jag orka, måste jag fortsätta
för att min kropp i desperation skriker efter ett svar
trots alla återvändsgränder jag hamnar i

Och trots allt har det blivit en del av vem jag är

Och på sjukhuset behöver jag i alla fall inte känna mig lika ensam
där går vi med en "sjuk-stämpel" i pannan allihop
där bland människor i vita rockar i vita korridorer i fula ekande byggnader

fast det är väl i den mallen man inte vill passa in,
inte ska passa in

och ändå är det många människors vardagliga liv
och fastän jag inte vill det; också mitt

så jag ringde upp det dolda numret i alla fall
...

Kommentarer
Postat av: Annika

Ja...för trots att man inte vill veta, så vill man ju ändå. Fast helst bara goda nyheter och lättförklarliga tillstånd.

2011-05-17 @ 23:50:20
URL: http://kajsalilja.blogg.se/
Postat av: linnéa

åh, känner igen allt det där så väl... hoppas du inte fick några tråkiga besked.

2011-05-18 @ 23:58:20
URL: http://flyfranallt.blogg.se/
Postat av: linnéa

Åh, jag vet inte hur jag skall tacka för din kommentar, eller vad jag skall skriva. Är helt rörd över att du tog dig tid att skriva så fina o kloka saker till mig, tack tack o tack. Verkligen! Och ja, det är ju de där strålarna av ljus som kikar fram ibland som håller oss flytande. För de flesta lever ju där över ytan nästan hela tiden, och dit ska vi med komma, ellerhur?! KRAM

2011-05-19 @ 20:42:14
URL: http://flyfranallt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0