Hon kommer med ljus i sin krona

Instabilitet, destruktivitet, ärlighet
...
Instabil flicka skapar i lucianatten,
trots att kroppen skriker,
för att inte falla, famla, finna sig själv
kravlandes på marken med händerna upprivna
i dammet, gruset, snön som inte finns
...
Ljuset brinner i husen,
och i ett sotigt hjärta,
det bränns, svider, vrider om
...
och jag målar, skriver, ritar
och om några timmar går Lucia med sina tärnor
i ett ljuståg för alla människor
medan jag blickstilla, tyst, skrämt
låter tårarna falla
...
INSTABIL
och då är orden farliga,
för att de rymmer en liten bit av ärlighet
...
...
...
Om 3,5 timme: 07.00
Uppkrupen ensam i soffan med en för stor kofta,
en mörk, kall lägenhet
varmt te, vörtbröd med russin,
julmust och pepparkakor
och Lucia på SVT2
...
Hon kommer med ljus i sin krona
och jag kommer med mörker i mitt hjärta
Välkommen du goda, med ljuset dit
...
Lucia. Instabilitet.
Två ord. Motpoler.
Men en gång om året möts de ändå...
...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0